Lorena Álvarez
Lorena Álvarez
Resume
Lorena Álvarez Barrero
San Antolin de Ibias, 1983
Vive y trabaja entre/Lives and works between:Madrid/Berlin.
Exposiciones individuales/ Solo exhibitions
2010
Stairway to Painting. Sammlung Luetzow, Erster Stock. Berlin.
2005
Mi primera vez. Casa de Cultura de Avilés. Asturias.
Exposiciones colectivas/Group exhibitions
2011
9, Un proyecto sobre dibujo contemporáneo. Sala de Arte Joven de la Comunidad de Madrid.
Collection Ali Zaher / Zoë Miller. Galerie Europa.Berlin.
2010
Libro. Mad is Mad. Madrid.
Exposición itinerante de la Muestra de Artes Plásticas del Principado de Asturias.
Jubiläum. Kaufbar. Berlin.
De Zines. Comisariada por Roberto Vidal y Óscar Martín. La Casa Encendida. Madrid. Espacio para el arte. Zaragoza.
A suitcase full of art from Berlin. Curated by Marlene Stark. Gallerie Europa. Allan Nederpelt. New York.
Anathema of paper. The Bad Star Gallery. Berlin.
Best of Lutzow Collection. The Forgotten Bar. Berlin.
Knette. The Bad Star Gallery. Berlin.
2009
Cualquier tiempo pasado.. Mad is Mad. Madrid.
Al otro lado del rio. Espacio On. Madrid.
2008
La gente es así. Mad is Mad. Madrid.
Exposición colectiva y distintas actividades en el espacio Max Luz. Madrid.
Participación en las jornadas de puertas abiertas “Los artistas del barrio”. Madrid.
10 x menos de 100. Mad is Mad. Madrid.
2007
Tariro – Tariro. Sala de exposiciones de la Facultad de Bellas Artes. Cuenca.
Sísifos. Sala de exposiciones de Leioa. Pais Vasco.
2005
Lugares de la mirada. LAI.Gijón. Asturias.
2004-2005
Exposición colectiva itinerante.(Avilés, Oviedo, Museo de Sta. Cruz Toledo, CAI, Fundación municipal de cultura Gijón, Casa de los Picos Segovia).
Muestra de Artes Plásticas Culturaquí. Instituto Asturiano de la Juventud.
2003
I Edición del Premio de Obra Gráfica IDAE . Madrid.
XXVI Certamen de Minicuadros. Elda, Alicante.
Cat. Exp.
Performances
2011
Human jukebox. Acción realizada en colaboración con Cristina Busto en “9, un proyecto de dibujo contemporáneo”. Sala de Arte Joven de la Comunidad de Madrid. Madrid.
2010
Human jukebox 8 bits. Acción realizada en colaboración con Cristina Busto en Laboral Centro de Arte y Creación Industrial. Gijón, Asturias.
2009
Human jukebox. Acción realizada en colaboración con Cristina Busto, en Berlín y en el Festival de Vídeo 143 Delicias, Centro de Arte Dos de Mayo. Móstoles.
Publicaciones/Writing
2007
"Gran salto, buena estrella". Libro de dibujos. Ediciones Puré. Cuenca.
“Folletín El Acto” Creación junto a Javier Lozano. Subvencionado por la facultad de Bellas Artes de Cuenca.
Formación académica/ Education
2008
C.A.P. Universidad de Oviedo.
2001-2007
Licenciatura en Bellas Artes. Cuenca.
2005
Taller impartido por Luis Navarro,director del archivo situacionista hispano. Facultad de Bellas Artes. UCLM. Cuenca.
“Posibilidades de la poesía: poemas, videopoemas, acciones e instalaciones”. Taller impartido por Dionisio Cañas. Facultad de Bellas Artes. UCLM. Cuenca.
2004
Taller Arte y literatura de Marruecos. Facultad de Bellas Artes. UCLM. Cuenca.
2001
IV Jornadas de Grabado y Edición de Arte. Escuela de Arte. Oviedo.
1999-2001
Escuela de Artes. Oviedo.
Becas y premios/Awards and grants
2011
Ganadora del concurso de maquetas musicales. Festival Autoplacer, dentro de las Picnic Sessions. Centro de Arte 2 de Mayo. Madrid.
9 Un proyecto sobre dibujo contemporáneo.Proyecto concebido y comisariado por Roberto Vidal. Sala Arte Joven. Comunidad de Madrid.
2010
Beca Leonardo en la galería Walden Kunstaustellungen. Berlin.
2009
Premiada en la XX Muestra de Artes Plásticas Culturaquí. Instituto Asturiano de la Juventud.
2006
Beca en la escuela de música de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.
2004
Premiada en la XV Muestra de Artes Plásticas Culturaquí. Instituto Asturiano de la Juventud.
Beca Erasmus.Facultad de Bellas Artes de Atenas. Taller de Rena Papaspirou.
2003
Obra seleccionada en la I Edición del Premio de Obra Gráfica IDAE . Madrid.
Obra seleccionada en el XXVI Certamen de Minicuadros, Elda, Alicante.
Bibliografía/Bibliography
“Arte actual en Asturias, un patrimonio en curso”. Barroso, Julia y Tielve, Natalia. Ediciones Trea, Gijón, 2005.
Contacto
(+34) 686280401 / +(49) 1752566241
lorrena.alvarez@gmail.com
Questions
1. What made you choose art as a profession?
I’m still asking myself that.
2. How would you define your work?
My work defines me.
3. What subjects are you interested in?
Human beings.
4. What resources – formal or otherwise – do you use in your work?
Oils, plastics, guitars, tambourines, glitter, cardboard…
5. What relationship does your work have with reality? What are your raw materials?
Which reality?
6. What, according to you, is the point of art?
I defer to the existing definitions of art and agree with all of them, even if they are contradictory.
7. How do you hope the public will receive your work? What audience are you aiming at?
I hope their reactions surprise me.
At my enemies.
8. What qualifications have you got? What do you value most from your time in education?
My time in education isn’t over yet. What I value most is when I finally manage to grasp something I didn’t understand earlier.
9. How would you define your current professional situation? And in the future?
Unstable.
Exciting.
10. Many artists say it’s difficult to make a living from their work; how do economic considerations affect you when it comes to work? Do you think this has a bearing on your work?
It doesn’t affect me when I’m actually working; it worries me later, when I see I haven’t got anything. In addition, I think it’s a mistake to think about money when you’re working, because then things turn out badly.
If I had lots of money, I’d probably use other materials.
11. What do you look for or expect from your relationship with promoters and curators? What advantages and difficulties have you found with these relationships?
Unfortunately, my personal experience so far has taught me not to expect anything of them, fortunately.
12. What do you think sets the arts scene in Madrid apart from elsewhere? What would you say are its pluses? And minuses?
Lots of artists who ought to be part of this scene have shot off to other cities.
The Spanish wine served afterwards.
Too many grants and scholarships that turn young artists – with a few exceptions – into specialist bureaucrats, which leaves them no time to create top-quality cultural products, which then gives them the feeling they can’t do anything without the help of these grants, which just isn’t true.
Interview
Texts
Attachment | Size |
---|---|
Texto por Alberto Acinas. SPA | 5.28 KB |